Att vara unik och ändå som alla andra

Mitt barn var på kalas i går. Åtta blonda småflickor trädde pärlor, pyntade cupcakes och rusade runt som… ja, som bara barn och i vissa fall hundar gör.

Och plötsligt slog det mig, det där med grupptrycket. Hur skönt det måste vara för mitt barn att passa in, smälta in, vara en i gruppen, vara sig själv. Att inte vara “hon som har två mammor”, “hon som har kort hår”, “hon som aldrig har fina, rosa, glittriga klänningar” och så vidare.

Vad spelar det för roll om mitt barn har klänning för att hon vill känna sig fin, för att det är roligt när den snurrar eller för att hon vill slippa sticka ut? Vad spelar det för roll om hon vill låta håret växa ut för att hon trivs i det, för att hon vill vara mer lik mig eller för att hon vill vara mer som sina kompisar?

Med det sagt tycker jag fortfarande att det är sjukt irriterande med vuxna som ständigt ska påpeka för barn (läs: flickor) vilken fin tröja de har i dag, vad fina de är i flätor, vad fint, vad fint, vad fint. Är det konstigt att tjejerna tror att hela deras värde ligger i deras utseende? Nåja, jag har bitchat förut om föräldrar och pedagoger som inte ser sambandet.

Jag tycker givetvis att det är trist att mitt barn väljer bort saker hon gillar, och vi pratar mycket om att alla har rätt att vara sig själva så länge det inte skadar någon, men om det just nu, just här, är viktigare för mitt barn att vara som alla andra än att välja sitt eget förstahandsalternativ i varje situation – vem är jag att döma?

Jag har alltid stuckit ut, alltid varit den konstiga, och det har burit med sig vissa vinster, men också haft sitt pris. Mitt barn måste själv få avgöra om det är värt det för henne.

Leave a Reply

